Få langt bedre resultater i dit arbejde med mennesker

Lyder det her som dig:

  • Du bruger til alt for mange kræfter på at hjælpe mennesker, som ikke gør, hvad der er bedst for dem.
  • Du oplever, at du knokler, og at du bliver drænet af at bruge dig selv så intenst, uden at det virker effektivt
  • Og i virkeligheden vil du bare gerne gøre et godt stykke arbejde. Du ville ønske, at det var meget nemmere at hjælpe mennesker til at gøre det, som du med din faglighed ved, vil være det bedste for dem.
  • Du er klar til en bedre måde at opnå de forandringer, som du drømmer om på dine klienters/patienters/borgeres vegne – uden at det tager for lang tid.

Forestil dig, hvordan det vil føles ikke at skulle knokle og tage alt for meget ansvar længere – og ikke at møde modstand

Du møder på dit arbejde med skuldrene helt nede, hvor de hører til. Du mærker, at du er helt rolig og ved, at ansvaret for den andens liv ikke er dit. 

I dine samtaler og interaktioner har du ro og du trækker vejret helt ned i maven. Du mærker at din tilstedeværelse med det andet menneske er optimal, og du mærker, at I er sammen i det her.

Du er stolt over din faglighed. Stolt over, at du ved præcist, hvorfor du siger, som du gør. Og du bliver så glad og varm inden i over, at du med det samme kan se og høre på det andet menneske, at din faglighed virker. 

Du mærker nemlig ingen diskussion eller modstand. Til gengæld oplever du det andet menneskes initiativ. Du hører at deres argumenter for at gøre noget nyt, kommer frem. Argumenter, som du ved er gode og rigtige, og som vil hjælpe den anden på vej. 

Og du mærker, at den anden tager ansvar – og det giver dig blot endnu mere ro til at læne dig tilbage og slippe dit eget overansvar. Fordi du ser, at din måde at tale på virker langt bedre, end du havde turdet at håbe. 

Faktisk bliver du også overrasket. Overrasket over, hvor nemt det er. Og hvor lidt du skal gøre for at få resultaterne. 

Samtalen er slut. Og du bevæger dig med ro i sindet videre. HELT videre. Du behøver ikke at tænke over, om mennesket mon også gør det, som du ønsker for dem. For du ved med is i maven, at du har gjort, alt hvad du kunne, og at du roligt kan gå til den næste opgave. 

Nu slutter også arbejdsdagen, og du lader roligt alle bekymringstanker om dine klienter/patienter/borgere blive på arbejdet. Du ved dybt inde, at du har givet den alt hvad du havde. Og du har oplevet nu og her, at det gjorde en forskel. Det eneste du tager med dig er al den glæde over, hvordan du som menneske kan gøre det her for andre mennesker. Den glæde og varme der ligger i at vide, at du har givet dem lige præcis dét de manglede, for at de selv besluttede sig for, at de vil gøre det, der er bedst for dem.

Her er grunden til, at professionelle som dig ikke får hjulpet så meget, som de gerne vil:

 

  1. De tror, at de gør det rigtige. Af deres hjertes godhed tager de et kæmpe ansvar for andre menneskers liv. Det er det, der føles rigtigt, og de bliver ved og ved med at prøve. Og frusteres igen og igen over de manglende resultater. 
  2. Det ér ikke den måde, du hjælper bedst. Mennesker har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan DE gerne vil have det – og ikke hvordan DU synes, at de skal have det. 
  3. Du har prøvet alverden. Du er kommet med gode råd, du har overtalt, du har måske presset på, og du har kommet med alle de argumenter, som du kan finde. Både fagligt og menneskeligt. Fordi du så gerne vil hjælpe. Desværre får du helt utilsigtet modarbejdet, at resultaterne kommer. På trods af, at det er dit største ønske, at få mennesket i mål – så kommer du til at skubbe dem længere væk.

Der ér en anden vej at gå. Der findes simple måder at være i samtalen på, som hjælper dig med at få det andet menneske til at bevæge sig hen til målet.

Hej! Jeg hedder Malene Akpuaka Brandt Andersen

 

“Jeg forstår dig. Jeg har også haft det sådan. Det er derfor jeg ved alt det her.”

Jeg ved, hvordan det er at møde mennesker, der står et hårdt sted i livet. Mennesker jeg så gerne vil hjælpe. Jeg har været i sundhedsskadelige hjem, jeg har talt med borgere om praktikker, jeg har talt om alkohol og andet misbrug med dem, om partnervold og meget, meget andet.

Jeg ved, hvor hårdt det er at sidde med mennesker et udsat sted i deres liv – og jeg ved, hvor meget vi får lyst til at gøre det bedre for dem. At fikse det.

Og jeg har prøvet. Ligesom dig. Jeg har argumenteret, jeg har skubbet og presset, og jeg er blevet så optaget af at redde dem, at jeg er gået all in. 

Troede jeg. For jeg fik alligevel ikke reddet dem. Der skete ikke nogen forandring. På trods af at jeg knoklede og på trods af, at jeg havde dem allesammen “med hjem i lommen”.

 

Jeg var frustreret, jeg følte mig magtesløs, og jeg følte mig forvirret. For hvorfor gjorde de det ikke bedre for dem selv, når jeg nu fortalte dem, hvordan de skulle gøre? Hvorfor blev de ved med at nærmest insistere på at ville have det dårligt – når jeg nu kæmpede så hårdt for dem?

Malene har siden 2013 arbejdet med og undervist i Den Motiverende Samtale.

Men så opdagede jeg Den Motiverende Samtale!

Jeg dykkede ned i Den Motiverende Samtale. Jeg blev langt skarpere på samtaleteknikker, blev klogere på forandring hos mennesker. Og metoden gav mig de faglige kompetencer, jeg havde manglet.  

Det gik op for mig, at jeg havde ladet mig rive med. At jeg ikke havde bevaret roen og overblikket, men at jeg havde været så optaget af at hjælpe, at jeg faktisk ikke hjalp.

Så jeg begyndt at gøre noget helt nyt. Jeg lænede mig tilbage. Jeg lagde ansvaret for den andens liv fra mig.

Og jeg gik til samtalen på en helt ny og struktureret måde. 

Jeg blev opmærksom på mit sprog, og jeg blev optaget af at forstå det andet menneskes ambivalens. 

Og mine samtaler ændrede sig fuldstændigt! 

Jeg fandt en måde, hvor jeg kunne hjælpe UDEN at bruge mig selv alt for meget. Jeg blev igen og igen overrasket over, hvor store forandringer der skete på meget kort tid – forandringer, jeg førhen havde været halve og hele år om at arbejde på. 

Alt sammen på grund af Den Motiverende Samtale.

Nu ser jeg mennesker, der blomstrer fra den ene samtale til den næste. Jeg hører, at de selv tager initiativ, at de selv argumenterer for, hvad der er bedst for dem. 

Og jeg mærker en helt utrolig varme indeni. En varme, der kommer, fordi det er en helt fantastisk måde at være sammen med andre mennesker på. At jeg kan hjælpe dem med at se helt anderledes på sig selv og deres situation. Og at forandringerne så nærmest sker helt af sig selv.

Jeg elsker samtaler nu. Jeg ved præcis, hvad jeg gør og hvorfor. Og jeg er aldrig i tvivl om, at jeg har gjort mit arbejde godt nok – eller hvor jeg skal rette til, hvis den alligevel er smuttet. 

Jeg føler mig tryg og rolig, og jeg ved, at når jeg holder fast i det her, så kommer resultaterne også.

Og det har ikke kun virket for mig, det har også virket for BIRGITTE og INGRID: 

Kom med på:

Kort online-kursus i Den Motiverende Samtale

– Hvordan du hjælper andre mennesker og får dem til at skabe forandringer UDEN overtalelse, konstant “holden i hånden” eller knokleri.

Det lærer du på de fire moduler

Modul 1

Din tilgang til det andet menneske er afgørende for de resultater, du kan forvente dig.

Derfor ser vi i modulet her på dit mindset. Du bliver klogere på accept og autonomi, og vi taler om empati.

Hvad vi du signalere til det andet menneske? Og får du det gjort? Eller får du helt utilsigtet og i allerbedste mening signaleret, at du ikke tror på, at de selv kan måske?

Det hjælper dig med at undersøge og tage stilling til i det første modul, hvor du ikke kan undgå at blive lidt varm om hjertet.

Modul 2

To timer live undervisning på Zoom

Når du taler med et andet menneske, er det utrolig vigtigt, at du får vist din empati, at du kan styre samtalen, og at du får vist det andet menneske din accept.

Med værktøjet, som du bliver introduceret til på modul 2 – kan du det hele.

Refleksioner er dit vigtigste værktøj i dine samtaler, og du får masser af eksempler samt træning i metoden i modulet her.

Modul 3

Forandringen

Der er så meget, du har brug for at vide om motivation og ambivalens, når du arbejder med menneskers forandring.

Det er viden, der kan revolutionere dine samtaler og hele din tilgang til dit motivationsarbejde.

I modulet her får du derfor stor indsigt i, hvordan ambivalens fungerer, og hvordan du allerbedst arbejder med den i dine samtaler.

Vi ser på, hvordan du med dine konkrete samtaleredskaber kan navigere i ambivalensen og i højeste grad støtte de mennesker, du arbejder med til at blive motiverede.

Modul 4

To timer live undervisning på Zoom

Alt hvad du har lært skal selvfølgelig også give mening i DIN praksis. Derfor får vi i modul 4 fokus på, hvordan redskaberne kan bruges netop med de mennesker, som DU arbejder med. Og vi ser på, hvordan vi kan sætte det, du har lært i de tre første moduler sammen til helt ægte samtaler.

Når først du kan sætte tilgang, refleksioner og det bevidste arbejde med forandring sammen, så er du virkelig nået langt med at gøre en kæmpe forskel med dine samtaler.

Næste hold starter d. 10. januar. Skal du med?

Modul 1 frigives d. 10. januar kl. 8.00

Modul 2 afholdes live på Zoom d. 17. januar kl. 12-14

Modul 3 frigives d. 24. januar kl. 8.00

Modul 4 afholdes live på Zoom d. 31. januar kl. 12-14

Kursets pris er 2.499 kr. (eks. moms for erhvervskunder)

Det siger kursisterne efter online-kurser hos Motikon

1000 tak for et fantastisk kursus. Det bedste kursus jeg har været på. Du formidler på en måde, så man virkelig mærker, hvilken kraft Den Motiverende Samtale har, når man mestrer det. Jeg har lyst til at sige til alle omkring mig, at de skal tage dette kursus, fordi effekten af at bruge den motiverende samtale, virkelig kan rykke. 

Tak for et virkelig godt forløb. Det har været en øjenåbner for min videre lytten og kommunikation. Et forløb med gode opgaver undervejs, refleksion og sparring og simple redskaber til mærkbar forandring. Det har været det hele værd, både prisen og tiden og jeg vil til enhver tid anbefale dit forløb.

Det har været et fantastisk givende og lærerigt online kursus.Tilpas mængde læring og øvelser i en god kombi. Som underviser formår du at skabe et trygt rum, der giver plads til tage imod den læring du så gavmildt deler ud af. Nu vil jeg øve mig på det jeg har lært. Skal jeg mere, er der ingen tvivl om, hvor jeg skal henvende mig.

Malene forklarer og giver modeller, på en meget brugbar og forståelig måde. Personligt er Malene et empatisk og anerkendende person. Jeg er meget glad for at jeg valgte dette kursus.
Tak til Malene og de andre på holdet, for nogle meget lærerige dage.

Hvem er kurset for?

Hvis bare ét af de her punkter beskriver dig, så er det med at springe på:

  • Du kan rigtig godt lide dit arbejde med samtaler og ønsker altid at blive bedre
  • Du vil gerne inspireres til din egen udvikling
  • Du arbejder med samtaler med mennesker – og dit mål er ofte at hjælpe dem fra A til B (konkret og/eller mentalt)
  • Du sætter pris på at have din underviser lige ved hånden – og ved, at det kan være ekstra gavnligt på online-medier
  • Du overvejer, om du skal gå all-in på Den Motiverende Samtale, men vil gerne blive helt sikker med et lille kursus i ryggen først
  • Du er nysgerrig efter at finde ud af, hvad det er, flere og flere går og taler om som en ret vild metode
  • Du har brug for en genopfriskning fra tidligere læring

FAQ

Måske tænker du:

Spørgsmål #1

Hvad hvis jeg ikke kan være med til alle live-moduler, fordi jeg har andre aftaler?

Jeg vil klart anbefale dig at være med til så meget live-undervisning som muligt. Prøv at se på det som et “almindeligt” fysisk kursus – der giver det også bedst mening, at du er med, når det sker.

Det ér dog intet problem, hvis du ikke kan alle gangene. Al undervisning bliver optaget og vil være tilgængeligt i en måned, så du kan få det hele med.

Spørgsmål #2

Hvad hvis jeg ikke har lyst til at andre kan se eller høre mig i det online rum?

Det er SÅ fint, hvis du beslutter dig for kun at lytte. Og så er det i virkeligheden også mig, som din underviser, der skal tale mest og være mest på. 🙂

Spørgsmål #3

Kommer jeg helt i mål med Den Motiverende Samtale med kurset her? 

Det her er et af Motikons korte kurser i Den Motiverende Samtale. Det er en ret simpel metode, men den er ikke nødvendigvis nem at lære.

Derfor kan du se kurset her som en introduktion til metoden. En måde at få undersøgt, om det er noget for dig at arbejde med Den Motiverende Samtale i dit arbejde.

Og når det så er sagt, så har jeg aldrig holdt et af de her kurser, uden at høre fra flere af deltagerne, at det gør en forskel i deres samtaler – allerede under kurset.

Spørgsmål #4

Er det sådan et online-kursus, som jeg aldrig får gennemført?

Jeg kender det godt. At kurset lyder godt. At man bare MÅ have den viden, der bliver tilbudt. Man melder sig til. Men får aldrig gennemført – eller måske endda åbnet – kurset!

Det er ikke godt nok for mig. Jeg underviser i den her metode, fordi jeg VED, at den kan gøre en forskel for virkeligt mange mennesker.

Og derfor skal du ikke se det her som bare endnu et online-kursus. Men som et kursus-forløb, hvor vi følges ad, til du er i mål.

Det vil jo altid være op til dig, om du får lyttet, læst og set al den undervisning, jeg lægger til dig. Men min plan er altså først at slippe dig, når vi siger farvel og tak på det allersidste modul.

Sådan foregår det rent praktisk

  1. Når du har tilmeldt dig og betalt, vil du kunne se en bekræftelse på, at du er tilmeldt.
  2. D. 10. januar får du adgang til kurset. Her får du en introduktion til kurset og til det allerførste modul.
  3. Undervisningen i modul 2 og 4 foregår på Zoom. Du finder alle links inde i kurset.
  4. Al undervisning på Zoom vil blive optaget og videoerne bliver lagt på Simplero sammen med undervisningsmaterialerne, så du kan se det hele.
  5. Du får også adgang til en Facebookgruppe, hvor du kan møde dine medkursister, og stille mig spørgsmål. Her er der også mulighed for at aftale fælles træning af metoderne, hvis man har lyst.
  6. Du har adgang til undervisningsvideoer, materialer og Facebookgruppen helt frem til d. 28. februar
  7. Jeg svarer altid gerne på spørgsmål. Både i selve undervisningen, eller hvis du kontaker mig på mail eller i Facebookgruppen.