Hvis god kommunikation var en pille…
I sidste uge var jeg til nationalt symposium for professionel patientkommunikation.
Budskabet var helt klart. Vi VED, hvad der skal til for at skabe resultater med vores kommunikation – men vi mangler stadig at implementere det.
Jeg kan med sikkerhed sige, at det ikke kun ser sådan ud i patient-branchen. Kommunikationens kvalitet rundt om i landet er stadig mere eller mindre tilfældig.
Men vi HAR rykket os. Vi er gået fra nærmest totalt paternalisme og autoritetsmagt til, at vi som patienter, borgere, klienter osv – trods alt har noget at skulle have sagt om vores egen situation. Og det kan stadig blive endnu bedre.
Og hvad er det så med den pille?
Jo, det var en af pointerne hos en af de internationale talere ved symposiet – Peter Martin. Vi har SÅ meget evidens for, at den rigtige måde at kommunikere på giver rigtig gode resultater med patienter. Ét forsøg med en indsats overfor læger, der arbejder med livstruende syge patienter, viste fx, at et fokus på deres kommunikation nedsatte antallet af patienter med angst med 50 %. 45 % færre patienter havde depressive symptomer. Det viste også mere og bedre kommunikation.
Hvis en enkelt pille kunne give de resultater – ja, så ville investorerne og lægerne stå i kø for at få fat i den pille. I køen ville samtidig jobcentre, misbrugscentrene, bostederne osv. osv. også stå.
Men det er desværre ikke en pille – det er kommunikation. Og at udvikle sin kommunikation er ikke lige så nemt, som at sluge en pille hver morgen med sin morgenkaffe. Det koster energi, det koster træning, og det koster, at man ser sig selv i øjnene og spørger, om man mon kunne gøre det bedre?
Derfor står der hverken investorer eller andre i kø – for det er besværligt. Ikke svært, men besværligt.
Resultaterne viser os, at det er det hele værd – vi skal bare tage skridtet og træffe beslutningen om at “sluge pillen”.
Som I ved, udbyder Motikon sin helt egen “pille” – uddannelsen til Forrandringsguide.
For dig, der brænder for at hjælpe mennesker, og som er klar til at se dig selv i øjnene og spørge, om du mon kan gøre det endnu bedre.
Du kan være læge, sygeplejerske, SOSU, men bare du arbejder med personlig og professionel kommunikation i din hverdag, så er det noget for dig. På et jobcenter, på et bosted, i et behandlingscenter, på et plejehjem, med ernæring og træning – og ja, listen forsætter.
Jeg håber, at vi ses.
Mange hilsner fra